PRAKTYCZNE stosowanie Lean Management w procesach
Certyfikat jest zgodny z wymaganiami standardu, obszar kompetencji Lean: ISO 18404:2015
Quantitative methods in process improvement: Anex B: Lean Competencies for key personnel and
their organizations in relation to Six Sigma and Lean implementation
KONSTRUKCJA TEMATYCZNO-CZASOWA KURSU
RODZAJ SZKOLENIA | Lean „Green Belt” Practitioner |
Czas trwania kursu | Razem 27h zajęć: > Wykłady-zdalnie 16h (2 sesje) > Materiał dydaktyczny (LMS) 8h > Konsultacje szkoleniowo-projektowe 2h > Certyfikacja tytularna 1h |
Program zajęć (FLOW) | Struktura kursu / zawartość |
Zasady Lean Thinking | Materiały wykładowe (Platforma LMS LeanThinker.pl) |
Marnotrawstwo – 3 Mu (muda, mura, muri) | Wykłady (TEAMS/ZOOM) |
Interesariusze procesu – zmienność | Konsultacje/Q&A (TEAMS/ZOOM) |
Metoda (5 krokowa) doskonalenia procesów | Ćwiczenia/Case Study (TEAMS/ZOOM/mail) |
Indywidualne konsultacje projektowe | Projekt/Asysta Indywidualna (TEAMS/ZOOM) |
Dokumentacja otrzymania podczas szkolenia | > Materiały szkoleniowe wykładowe – elektroniczne > Pliki do stosowania w zadaniach wersja MS Office/Open Office > Asysta trenera – coaching projektowy indywidualny > Dostęp do platformy szkoleniowej Leanthinker.pl CERTYFIKAT UKOŃCZENIA SZKOLENIA (teoria + praktyka) |
Opcje dodatkowe | (uwzględnione w ofercie podstawowej) |
CERTYFIKACJA TYTULARNA | Test + dokumentacja projektowa; szczegóły dostępne u trenera |
KIM JEST Lean Practitioner? EFEKT SZKOLENIA
Lean Practitioner (LP) – osoba biorąca aktywny udział w inicjowaniu działań optymalizujących (odchudzających) własne procesy. Główny obszar koncentracji działań stanowi własny obszar odpowiedzialności oraz współpracownicy w procesie. Główne aktywności LP sprowadzają się do:
- pracy mającej za cel usprawnianie własnego obszaru odpowiedzialności,
- organizowania miejsca pracy w taki sposób aby usprawnić przepływ procesu,
- bycia zobowiązanym do prowadzenia działań doskonalących oraz kwantyfikacji korzyści dostarczonych przez podejmowane działania,
- rozwijania kompetencji członków zespołu produkcyjnego w stosowaniu metod oraz podejmowaniu działań usprawniających proces,
- umiejętności prowadzenia wewnętrznych sesji treningowych ze stosowania wybranych technik Lean.
Lean Practitioner współpracuje z Lean Leader’em (LL) jako członek zespołów projektowych, które
prowadzą akcje optymalizujące procesy organizacji.
DLA KOGO JEST TEN KURS
Dla każdej osoby posiadającej odpowiedzialność za fragment procesu, usługi, funkcjonalność w organizacji, która stanowi WARTOŚĆ z punktu widzenia Klienta procesu. Dla osób, które zainteresowane są zarządzaniem i doskonaleniem swojej codziennej pracy oraz pracy zespołu współpracującego. Zaczynając od pracownika podstawowego do osoby kierującej funkcjonowaniem organizacji. Szkolenie stanowi pierwszy krok do świata doskonalenia funkcjonujących procesów
z wykorzystaniem zasad Lean Thinking.
OPIS SZKOLENIA I CEL
Przedmiotem szkolenia jest nabycie praktycznej > ĆWICZENIA; umiejętności prowadzenia zespołów projektowych w stosowaniu narzędzi i metod Lean Manufacturing w organizacji. Szkolenie przygotowuje kandydatów do pełnienia funkcji Lidera zespołu zmian, mającego za zadanie nadzór nad zdefiniowaniem obszarów stosowania podejścia LM organizacji pracy podległego personelu oraz przynoszenie wymiernych efektów podejmowanych inicjatyw doskonalących. Podczas szkolenia przekazana zostanie wiedza niezbędna do efektywnego prowadzenia zespołów projektowych Lean Manufacturing na poziomie Practitioner – wykorzystując podejście .
Celem szkolenia jest zapoznanie wyselekcjonowanej grupy pracowników z zasadami Lean (5 Lean Principles) oraz przygotowanie ich do samodzielnego inicjowania i stosowania metodyki narzędzi i technik Lean przy rozwiązywaniu problemów w ramach codziennej pracy. Szkolenie pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia akcji usprawniających w miejscach swojej odpowiedzialności procesowej.
Bardzo ważnym elementem szkoleń jest jego praktyczność realizowana w dwojaki sposób, poprzez konsultacje prowadzonych indywidualnie akcji usprawniających własne procesy oraz w drodze serii ćwiczeń realizowanych podczas sesji treningowych. Każde narzędzie oraz technika prezentowana będzie w sposób praktyczny. Trener wskaże źródła wiedzy teoretycznej, które będą służyły dalszej budowie oraz rozwijaniu kompetencji w obszarze Lean Thinking.
Szkolenie odbywa się w blokach (sesje szkoleniowo-doradcze), pomiędzy którymi uczestnicy mają czas na prace nad własnymi projektami, każdy z uczestników szkolenia wybiera problem ze swojego otoczenia i pracuje na własnym projekcie, który ma ten problem rozwiązać. Jest to nieodłączny element szkolenia, na każdej sesji projekty uczestników są analizowane, sprawdzany jest poziom ich realizacji, poprawność stosowanych narzędzi i główne obszary do poprawy.
KORZYŚCI
- pozyskanie wiedzy niezbędnej do prowadzenia samodzielnych działań usprawniających proces,
- praktyczna wiedza z poszczególnych narzędzi w podejściu Lean,
- poprawa wybranego wskaźnika już podczas szkolenia w wyniku zakończonego własnego projektu przy wsparciu prowadzącego,
- praktyczność w stosowaniu 5 zasad Lean Thinking,
- wiedza przekazywana jest w sposób logiczny i zrozumiały dla uczestników szkoleń,
- poznanie skutecznych narzędzi analitycznych i statystycznych,
- prezentacja tworzona jest razem z uczestnikami skupiając ich uwagę na tym co dzieje się na zajęciach,
- prowadzenie równolegle do zdobywanej wiedzy projektów korzystając ze wsparcia trenera – formuła doradztwa,
- poznanie narzędzi Lean na poziomie pozwalającym na implementację metody w procesach uczestników szkoleń,
- poznanie metod analizy danych i problemów,
- skuteczne wspieranie i inicjowanie działań usprawniających w ramach funkcjonujących zespołówa. projektowych prowadzonych przez Lean Leader’a.
METODA SZKOLENIA
- Materiał przekazywany w drodze praktyki – ćwiczenia zespołowe oraz analiza przypadków.
- Szkolenie jest prowadzone w sposób interaktywny, tj. Prowadzący dostosowuje poziom szczegółowości oraz rodzaj poruszanych zagadnień zgodnie z poziomem doświadczenia uczestników szkolenia, koncentrując się na praktycznej stronie poruszanych zagadnień.
- Materiał szkoleniowy będzie przekazywany uczestnikom szkoleń poprzez wykłady trenera oraz ćwiczenia połączone z case study uczestników.
- Po każdej logicznej części teoretycznej jest blok ćwiczeń. Opracowane prezentacje multimedialne będą wzmacniały przekaz wiedzy, wyniki ćwiczeń prezentowane na ekranie umożliwią utrwalenie zdobytej w trakcie części teoretycznej wiedzy.
OGÓLNE ZASADY WYBORU DZIAŁANIA USPRAWNIAJĄCEGO DLA Lean Practitioner’a:
Kiedy rozpoczynasz przygodę z Lean Thinking bądź nie możesz dokonać wyboru, bądź masz bogactwo wyboru, bądź nie jesteś pewna/pewien, że akcję usprawniającą, którą się zajmujesz będzie adekwatna do potrzeb, wówczas możesz dokonać wyboru obszaru doskonalenia podczas udziału w pierwszym module szkolenia. W pierwszym module szczegółowo omawiamy funkcjonowanie procesu w ramach organizacji/ działu/ obszaru/ produktu/ usługi w firmie, definiujemy obszary istotne z punktu widzenia klienta procesu (CTQ: Quality/Functions) lub biznesu (CTB: Delivery/Cost), opracujemy metodę badania efektywności obszaru (VOP) i to w jakim stopniu skutecznie spełniamy wymagania postawione dla procesu (VOP=?=VOC/VOB).
Dla tych uczestników, którzy są już zaangażowani w podejmowaniu inicjatyw usprawniających, pamiętajmy, że akcja usprawniająca:
- powinna dotyczyć istotnego obszaru funkcjonowania procesu: Value, Value Stream, Flow, Pull,
- problem/dysfunkcja powinna być widoczna w istniejącym procesie, który można obserwować,
- nie ma rozwiązania na wskazany problem/dysfunkcję (jeżeli masz już dobre rozwiązanie po prostu je wprowadź),
- szacunkowe korzyści/ułatwienia związane z problemem powinny być istotne z punktu widzenia płynnego funkcjonowania procesu
PRZEBIEG SZKOLENIA
METODYKA SZKOLENIA – Zajęcia odbywają się w modelu pracy zdalnej
SESJA SZKOLENIOWA ZDALNA | 1 dzień | 2 dzień | 3 dzień |
Czas szkolenia *) | Wykłady/Ćwiczenia ZDALNIE | Wykłady/Ćwiczenia ZDALNIE | Konsultacje indywidualne ZDALNIE |
8:00 – 10:00 | Wykład 2 x 45 min | Wykład 2 x 45 min | Konsultacja projektowa (indywidualna/grupowa) 1 osoba x 90 min |
10:00 – 11:00 | Ćwiczenia /Sesja Q&A 1 x 45 min | Ćwiczenia /Sesja Q&A 1 x 45 min | Konsultacja projektowa (indywidualna/grupowa) 1 osoba x 90 min |
11:00 – 13:00 | Wykład 2 x 45 min | Wykład 2 x 45 min | Konsultacja projektowa (indywidualna/grupowa) 1 osoba x 90 min |
13:00 – 13:30 | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | |
13:30 – 14:30 | Ćwiczenia /Sesja Q&A 1 x 45 min | Konsultacja projektowa (indywidualna/grupowa) 1 osoba x 90 min | Konsultacja projektowa (indywidualna/grupowa) 1 osoba x 90 min |
Dostępny 24 h | Praca indywidualna z materiałem na platformie LeanThinker.pl (1h) | Praca indywidualna z materiałem na platformie LeanThinker.pl (1h) | Praca indywidualna z materiałem na platformie LeanThinker.pl (1h) |
Szkolenie odbywa się w blokach (sesje szkoleniowo-doradcze), pomiędzy którymi uczestnicy mają czas na prace nad własnymi projektami, każdy z uczestników szkolenia wybiera problem ze swojego otoczenia i pracuje nad własnym projektem, który ma ten problem rozwiązać. Jest to nieodłączny element szkolenia, na sesji zdalnej projekty uczestników są analizowane, sprawdzany jest poziom realizacji, poprawność stosowanych narzędzi i definiowanie głównych obszarów do poprawy.
WYMAGANIA PODSTAWOWE DO ZAJĘĆ ZDALNYCH
- komputer PC/Laptop etc.
- dostęp do internetu
- materiały będą opracowane w MS Office
- aplikacja TEAMS/ZOOM
- komunikacja TEAMS
- zadania projektowe MS Office
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ 1: ZDALNIE
Równolegle z realizacją części wykładowej dokonywany jest przegląd projektów uczestników
w ramach konsultacji w proporcji 70:30.
- Wstęp do Lean Thinking
1.1. Dlaczego LEAN?
1.2. Historia Lean
1.3. Certyfikacja – wymagania - 5 zasad Lean Thinking
2.1. Wartość – Value
2.2. Strumień wartości – Value Stream
2.3. Przepływ – Flow
2.4. System ssący – Pull
2.5. Ciągłe doskonalenie – Perfection - Interesariusze procesu
3.1. Klient biznesowy
3.2. Klient wewnętrzny
3.3. Personel - Metoda 5 krokowa usprawnień
4.1. Karta działań doskonalących A3
4.1.1.Miary w procesie (C/T, Yield, VA, L/T, OEE)
4.1.2.Model 7M
4.2. Zrozumienie procesu
4.2.1.Zbieranie danych
4.2.2.Analiza Danych
4.3. Eliminacja błędów
MODUŁ 2: ZDALNIE
Równolegle z realizacją części wykładowej dokonywany jest przegląd projektów uczestników
w ramach konsultacji w proporcji 60:40.
4.4. Uproszczenie procesu
4.4.1.Analiza ryzyka usprawnień
4.4.2.Standard 5S
4.5. Redukowanie zmienności
4.5.1.Standaryzacja
4.5.2.Zespół w procesie– zasady funkcjonowania
> komunikacja
> role
> motywowanie
4.6. Plan kontroli procesu i doskonalenia
4.7. Podsumowanie szkolenia
4.7.1.Zasady przeprowadzenia testu-on line
4.7.2. Zasady przedłożenia prac usprawniających
SESJA ON-LINE: OBRONA PRACY – CERTYFIKACJA
Praca własna nad dokończeniem inicjatywy usprawniającej funkcjonowanie procesu. Przesłanie dokumentacji zakończonego projektu do prowadzącego i obrona projektu w formie rozmowy on-line. Zaliczenie testu wiedzy.
CERTYFIKACJA
Certyfikat jest zgodny z wymaganiami standardu, w części dotyczące Lean:;
ISO 18404:2015 Quantitative methods in process improvement: Anex B: Lean;
Competencies for key personnel and their organizations in relation to Six Sigma and Lean implementation
Warunki uzyskania certyfikatu LEAN PRACTITIONER (ISO18404:2015) wydanego przez Jednostkę szkolącą:
- ukończenie projektu usprawniającego proces/obszar pracy realizowanego w trakcie szkolenia oraz przesłanie pełnej dokumentacji projektu, maksymalnie do 3 miesięcy od ukończenia szkolenia,
- szczególnej ocenie podlegać będzie praktyczne zastosowanie narzędzi Lean – 5 Principles,
- zdanie egzaminu certyfikującego – test wiedzy,
- obrona projektu, która odbywa się poprzez e-konsultacje.
Szkolenie może stanowić podstawę do rozpoczęcia kursu na poziomie LEAN LEADER (18404:2015).