PRAKTYCZNE stosowanie narzędzi doskonalenia.
Kurs realizowany jest zgodnie z wymaganiami ISO13053:2011 oraz ISO18404:2015.
KONSTRUKCJA TEMATYCZNO-CZASOWA KURSU
RODZAJ SZKOLENIA | Lean & Six Sigma BLACK BELT |
Czas trwania kursu | Razem 147h zajęć: > diagnoza 2h > materiał dydaktyczny (LMS) 118h > konsultacje szkoleniowe 10h > seminarium projektowe 10h > certyfikacja tytularna 7h |
Program zajęć (FLOW) | Struktura kursu zawartość |
Metodyka DMAIC – ISO13053 | · Materiał dydaktyczny: wykłady + ćwiczenia (LMS/mail) · Konsultacje szkoleniowe (ZOOM/TEAMS) · Konsultacje projektowe (ZOOM/TEAMS) · Test końcowy (LMS) · Materiał dydaktyczny: wykłady + ćwiczenia (LMS/mail) |
Korzyści dodatkowe | Materiały szkoleniowe wykładowe – elektroniczne Pliki do stosowania w zadaniach – wersja MS Office/Open Office Asysta trenera – coaching szkoleniowy indywidualny Asysta trenera – coaching projektowy indywidualny Dostęp do platformy szkoleniowej DMAIC.pl |
CERTYFIKAT UKOŃCZENIA SZKOLENIA – część teoretyczna |
Opcje dodatkowe | (uwzględnione w ofercie podstawowej) |
CERTYFIKACJA TYTULARNA | Test + Karta projektowa: szczegóły dostępne u tutora. |
METODYKA SZKOLENIA – Zajęcia odbywają się w modelu pracy zdalnej – BLM – (indywidualne tempo)
SESJE BLM | Komponent Teoretyczny ZDALNIE | Komponent Praktyczny ZDALNIE | Certyfikacja Tytularna ZDALNIE |
Czas szkolenia *) | Wykłady/Ćwiczenia | Konsultacje indywidualne | Certyfikacja |
Materiał dydaktyczny Dostępny 24 h/7 dni | Praca indywidualna z materiałem na platformie DMAIC.pl (24h) Konsultacja po każdym bloku teoretycznym (Q&A) z Tutorem (do 3h) | Realizacja konsultacji projektowych (do 4h) Zwiększenie puli h (opcja dodatkowa) | Test wiedzy 1 projekt praktyczny (DMAIC) |
PRZEBIEG SZKOLENIA
Diagram przedstawia FLOW procesu nabywania kompetencji
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ 1
- Wstęp do Six Sigmy
- Istota podejścia Lean + Six Sigma.
- Fazy metody Six Sigma DMAIC.
- Struktura LSS w organizacji: YB/GB/BB.
- DMAIC: Faza DEFINE
- Orientacja na klienta, głos klienta – VOC.
- Określenie problemu.
- SIPOC – VOP.
- Straty w procesach COPQ.
- Miary jakościowe VOC<=>VOP.
- Ludzie – procesy – cele.
- Model procesu – 7M.
- Problem statystyczny y=f(x)+ε.
- Karta projektowa.
- Lista kontrolna fazy Define.
- DMAIC: Faza MEASURE
- Miary jakości: CTQ/CTB.
- Typy miar: dyskretne/ciągłe .
- Plan zbierania danych.
- Wiarygodność systemu pomiarowego: Gage R&R.
- Obliczanie Sigma Level: DPMO/Cp_Cpk.
- Lista kontrolna fazy Measure.
- Ćwiczenia praktyczne – konsultacja zdalna.
- Karta projektu.
- SIPOC + CTQ/CTB.
- Analiza związku przyczynowo – skutkowego.
- Plan zmiany.
- Test końcowy – poziom 1.
MODUŁ 2
- DMAIC: Faza MEASURE 2
- Statystyka opisowa.
- DMAIC: Faza ANALYZE
- Definiowanie głównych przyczyn problemu.
- Pogłębiona analiza przebiegu procesu – CED/5why/5W1H.
- Mapowanie procesu – VSM, Flow diagram.
- Analiza przepływu wartości – TOC.
- Analiza strumienia wartości: Muda-Mura-Muri.
- Charakterystyka populacji: Statystyki.
- Charakterystyka populacji: Rozkłady.
- Charakterystyka populacji: Przedziały ufności.
- Wnioskowanie: Hipotezy.
- Wnioskowanie: Analiza wariancji.
- Wnioskowanie: Analiza zależności regresji i korelacji.
- Weryfikowanie głównych przyczyn.
- Lista kontrolna fazy Analyze.
MODUŁ 3
- DMAIC: Faza IMPROVE
- Generowanie rozwiązań.
- Skrzynka narzędziowa Problem Solving/Problem Improvement.
- Stosowane praktyki LEAN Tools: JiT/ Poka Yoke/ OPF.
- Planowanie działań w oparciu o wyniki FMEA.
- Wybór rozwiązań – metoda podejmowania decyzji PDPC.
- Plan wdrożenia – zarządzanie projektami.
- Pola sił.
- Planowanie eksperymentów – DOE.
- Lista kontrolna fazy Improve.
- DMAIC: Faza CONTROL
- Standaryzacja procesu – SOP.
- Monitorowanie procesu – SPC.
- Przekazywanie odpowiedzialności – RACI.
- Analiza ryzyka i krytycznych elementów procesu FMEA.
- Plan kontroli procesu – CPP.
- Lista kontrolna fazy Control
- Test wiedzy poziom 2 – A2.
MODUŁ 4
- Powtórka wiadomości z poziomu LSS Green Belt.
- Modele doskonalenia Lean Six Sigma.
- Różnice w metodach: DMAIC, DfSS, DCOV, DMADV, DMEDI.
- Elementy składowe 5 faz (DMAIC/DMADV).
- DMADV: Faza DEFINE
- Narzędzia stosowane w projektach DMADV (karta projektu, CTQ/CTB, QFD, Kano).
- Projekt 2: Tworzenie i wybór planu doskonalenia: Define (DMAIC ó DMADV).
- DMADV: Faza MEASURE
- Narzędzia stosowane w projektach DMADV (G&G, Sigma Level/DPMO).
- Projekt BB: Przygotowanie planu zbierania danych oraz założeń: Measure DMADV).
- DMADV: Faza ANALYZE
- Narzędzia stosowane w projektach DMADV (C&E, statystyka opisowa, analiza graficzna, regresja logistyczna, testy statystyczne, korelacja i regresja, przedziały ufności).
- Projekt BB: Analiza oraz formułowanie opisu danych w projekcie jako wstęp do zmiany Analyse.
MODUŁ 5
- Zasady Deminga/Strategie doskonalenia P.Scholtes’a
- metoda 5 kroków dla zarządzania i doskonalenia codziennej pracy.
- metoda 7 kroków dla rozwiązywania problemów.
- główne składniki udanych działań doskonalących.
- DMADV: Faza DESIGN/VERIFY
- Narzędzia stosowane w projektach DMADV (DOE, FMEA, SPC, TRIZ).
- Projekt BB: Prezentacja założeń oraz planu prowadzonych prac Design/Verify (DMADV).
- Analizy statystyczne – case study.
- Racjonalność ekonomiczna podejmowanych inicjatyw (B/C, ROI).
- Zarządzanie zespołem projektowym – przywództwo LSS BB.
- Narzędzia informatyczne stosowane w podejściu Lean Six Sigma.
- Prezentacja projektu BB.
- Podsumowanie szkolenia.
- Test wiedzy – poziom 3 – Black Belt.
OBRONA PRACY – CERTYFIKACJA TYTULARNA
Praca własna nad dokończeniem projektu. Przejście testu wiedzy oraz przesłanie dokumentacji zakończonego projektu do prowadzącego i obrona projektu w formie zdalnej. Szczegóły u tutora.
UWAGI ORGANIZACYJNE
Podczas treningów oraz w przedstawianych zestawach ćwiczeń wykorzystujemy pliki Excel wraz z rozbudowanym nakładkami wspomagającymi analizę statystyczną (dodatki bezpłatne oraz trial), możemy również wykorzystywać dedykowane oprogramowanie Minitab, Statistica etc. Wiadomym jest, że wskazane jest posiadanie dostępu do sieci oraz posiadanie przeglądarki internetowej.
OGÓLNE ZASADY WYBORU PROJEKTÓW DLA BLACK BELT (DMAIC + DMADV/DMEDI)
Kiedy rozpoczynasz przygodę z LSS bądź nie możesz dokonać wyboru, bądź masz bogactwo wyboru, bądź nie jesteś pewna/pewien, że projekt, którym się zajmujesz będzie adekwatny do potrzeb, wówczas możesz dokonać wyboru obszaru doskonalenia podczas udziału w pierwszym module szkolenia. W pierwszym module szczegółowo omawiamy funkcjonowanie organizacji/ działu/ obszaru/ produktu/ usługi w firmie, definiujemy obszary istotne z punktu widzenia klienta (CTQ) lub biznesu (CTB), opracujemy metodę badania efektywności obszaru (VOP) i to w jakim stopniu skutecznie spełniamy wymagania klientów (VOP=?=VOC). Projekt prowadzony jest „ścieżką” DMAIC. Kiedy kontynuujesz przygodę z LSS na poziomie Black Belt, potrafisz dokonać wyboru obszaru do doskonalenia (CTQ) zmierzyć wydajność procesu (VOP) oraz porównać to z wymaganiami klienta (VOC). W sesji czwartej rozpoczniemy analizę możliwości projektowania procesów zgodnie z potrzebami klienta z wykorzystaniem metody DMADV/DFSS. Podczas czwartej sesji możesz dopiero dokonać wyboru kierunku rozwoju swojego obszaru lub wykorzystać dotychczasowe projekty prowadzone w firmie. Projekt prowadzony jest „ścieżką” DMADV/DMEDI.
Dla tych uczestników, którzy są już zaangażowani w prace, projekt:
- powinien dotyczyć istotnego problemu,
- problem powinien być widoczny w istniejącym procesie, który można obserwować,
- szacunkowe oszczędności/koszty związane z problemem powinny być istotne z punktu widzenia organizacji (reguła B/C w czasie zdefiniowanym przez organizację)
CERTYFIKACJA TYTULARNA (OPCJA FAKULTATYWNA – zawarta w ofercie)
Certyfikat jest zgodny z wymaganiami standardu ISO 18404:2015 Quantitative methods in process improvement – Six Sigma; Competencies for key personnel and their organizations in relation to Six Sigma and Lean implementation
Warunkiem certyfikacji na poziomie Black Belt Lean Six Sigma jest zrealizowanie obu komponentów.
- TEORETYCZNY – przepracowanie zagadnień teoretycznych, które kończą się testem końcowym – uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- PRAKTYCZNY – przeprowadzenie 2 projektów realizowanych w trakcie szkolenia i przesłanie pełnej dokumentacji, szczególnej ocenie podlegać będzie praktyczne zastosowanie metod DMAIC oraz DMADV/DMEDI oraz umiejętność prowadzenia podległego zespołu wraz z propagowaniem podejścia LSS w organizacji – uczestnik otrzymuje certyfikat („w ramce” wzór poniżej)
KIM SĄ BLACK BELTS (Czarne pasy) W STRUKTURZE LSS
BLACK BELTS (Czarne Pasy) czyli liderzy zespołu Lean Six Sigma, są ekspertami wspierającymi i stymulującymi pracę zespołów projektowych. Przechodzą ponad 120 godzin szkoleń, podzielonych na partie tygodniowe i rozłożonych w ciągu trzech-czterech miesięcy. W trakcie intensywnych warsztatów technicznych zapoznają się z metodyką DMAIC, przydatnymi narzędziami statystycznymi oraz rozwijają swoje umiejętności kierowania zespołem i zarządzania projektem. Działają zespołowo, pełnią funkcję liderów zmian, koordynują pracę Green Belts. Odpowiadają za budowanie struktury Lean Six Sigma w organizacji.
OPIS SZKOLENIA I CEL
Przedmiotem szkolenia jest nabycie praktycznej umiejętności stosowania połączonej metodyki Lean Thinking oraz Six Sigma w organizacji. Szkolenie przygotowuje kandydatów do pełnienia funkcji Lidera Lean Six Sigma, mającego za zadanie nadzór nad zdefiniowaniem obszarów stosowania podejścia LSS. Podczas szkolenia przekazana zostanie wiedza niezbędna do efektywnego prowadzenia projektów Lean Six Sigma na poziomie Green Belt – wykorzystując podejście DMAIC.
Celem szkolenia jest zapoznanie wyselekcjonowanej grupy pracowników z programem Lean Six Sigma oraz przygotowanie ich do samodzielnego wdrażania i stosowania metodyki DMAIC przy rozwiązywaniu problemów. Szkolenie pozwala zdobyć wiedzę oraz nabyć umiejętności niezbędnych do prowadzenia projektów Six Sigma na poziomie Black Belt.
Blended learning lub B-learning – mieszana (zintegrowana, hybrydowa) metoda kształcenia, łącząca tradycyjne metody nauki (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie za pomocą komputera (Distance – learning). Stosunek poszczególnych elementów dobiera się w zależności od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.
Metoda ta cechuje się dużą skutecznością, pozwala na elastyczny sposób budowania szkolenia z uwzględnieniem celów, tematyki i specyfiki branży oraz grupy uczestników. Zaletą B-learningu jest możliwość stosowania zdalnych jak i bezpośrednich form aktywizacji uczestników oraz wspólnej pracy on-line. Organizacja czasu w B-learningu jest swobodna dzięki zajęciom zdalnym, a nie wymuszona jak w przypadku tradycyjnych zajęć stacjonarnych.
KONSULTACJE SZKOLENIOWE/PROJEKTOWE – PERFORMANCE COACHING – definicja
Skierowany jest do pracowników, którzy są rozliczani ze skuteczności działań, realizacji planów
oraz z osiąganych rezultatów. Celem jest rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych niezbędnych do realizacji celów zawodowych. Performance coaching obejmuje aspekt mentalnego przygotowania do realizacji zadań. Może dotyczyć pracy nad problemem utrudniającym działanie i realizację zadań. Pomaga przeanalizować sytuację, wskazać szanse i zagrożenia, wypracować optymalne rozwiązania. Proces coachingu w tym podejściu jest względnie ustrukturyzowany i ma charakter dyrektywny. Często sesje coachingowe są uzupełnieniem procesu rozwojowego rozpoczynającego się w sali szkoleniowej. W przypadku wdrażania nowych standardów pracy, koniecznie jest bowiem przeniesienie wiedzy i umiejętności zdobytej na szkoleniu do praktyki zawodowej. W podejściu tym ważna jest rola doświadczonego coach’a, który wskaże sposoby dostosowania wiedzy do potrzeb otoczenia biznesowego.
- – team liderzy, liderzy procesów,
- – liderzy oraz pracownicy wszystkich działów funkcjonalnych organizacji,
- – liderzy i członkowie zakładowych zespołów kaizen/lean,
- – pełnomocnicy ds. ciągłego doskonalenia,
- – liderzy i członkowie zespołów doskonalenia procesów,
- – osoby funkcyjne zaangażowane w budowę kultury lean six sigma w organizacji.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
- prowadzenie równolegle do zdobywanej wiedzy projektów korzystając ze wsparcia trenera – formuła doradztwa,
- poznanie narzędzi six sigma na poziomie pozwalającym na implementację metody w zakładzie,
- nabycie umiejętności zastosowania narzędzi w podejściu DMAIC/DFSS,
- poznanie metod analizy danych i problemów,
1