PRAKTYCZNE stosowanie narzędzi doskonalenia. Kurs realizowany jest zgodnie z wymaganiami ISO13053:2011 oraz ISO18404:2015.
KONSTRUKCJA TEMATYCZNO-CZASOWA KURSU
RODZAJ SZKOLENIA | Lean & Six Sigma GREEN BELT |
Czas trwania kursu | Razem 89h zajęć: > diagnoza 2h > materiał dydaktyczny (LMS) 72h > konsultacje szkoleniowe 6h > seminarium projektowe 6h > certyfikacja tytularna 3h |
Program zajęć (FLOW) | Struktura kursu zawartość |
Metodyka DMAIC – ISO13053 | · Materiał dydaktyczny: wykłady + ćwiczenia (LMS/mail) · Konsultacje szkoleniowe (ZOOM/TEAMS) · Konsultacje projektowe (ZOOM/TEAMS) · Test końcowy (LMS) · Materiał dydaktyczny: wykłady + ćwiczenia (LMS/mail) |
Korzyści dodatkowe | Materiały szkoleniowe wykładowe – elektroniczne Pliki do stosowania w zadaniach – wersja MS Office/Open Office Asysta trenera – coaching szkoleniowy indywidualny Asysta trenera – coaching projektowy indywidualny Dostęp do platformy szkoleniowej DMAIC.pl |
CERTYFIKAT UKOŃCZENIA SZKOLENIA – część teoretyczna |
Opcje dodatkowe | (uwzględnione w ofercie podstawowej) |
CERTYFIKACJA TYTULARNA | Test + Karta projektowa: szczegóły dostępne u tutora. |
METODYKA SZKOLENIA – Zajęcia odbywają się w modelu pracy zdalnej – BLM – (indywidualne tempo)
SESJE BLM | Komponent Teoretyczny ZDALNIE | Komponent Praktyczny ZDALNIE | Certyfikacja Tytularna ZDALNIE |
Czas szkolenia *) | Wykłady/Ćwiczenia | Konsultacje indywidualne | Certyfikacja |
Materiał dydaktyczny Dostępny 24 h/7 dni | Praca indywidualna z materiałem na platformie DMAIC.pl (24h) Konsultacja po każdym bloku teoretycznym (Q&A) z Tutorem (do 3h) | Realizacja konsultacji projektowych (do 4h) Zwiększenie puli h (opcja dodatkowa) | Test wiedzy 1 projekt praktyczny (DMAIC) |
PRZEBIEG SZKOLENIA
Diagram przedstawia FLOW procesu nabywania kompetencji
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ 1
- Wstęp do Six Sigmy
- Istota podejścia Lean + Six Sigma.
- Fazy metody Six Sigma DMAIC.
- Struktura LSS w organizacji: YB/GB/BB.
- DMAIC: Faza DEFINE
- Orientacja na klienta, głos klienta – VOC.
- Określenie problemu.
- SIPOC – VOP.
- Straty w procesach COPQ.
- Miary jakościowe VOC<=>VOP.
- Ludzie – procesy – cele.
- Model procesu – 7M.
- Problem statystyczny y=f(x)+ε.
- Karta projektowa.
- Lista kontrolna fazy Define.
- DMAIC: Faza MEASURE
- Miary jakości: CTQ/CTB.
- Typy miar: dyskretne/ciągłe .
- Plan zbierania danych.
- Wiarygodność systemu pomiarowego: Gage R&R.
- Obliczanie Sigma Level: DPMO/Cp_Cpk.
- Lista kontrolna fazy Measure.
- Ćwiczenia praktyczne – konsultacja zdalna.
- Karta projektu.
- SIPOC + CTQ/CTB.
- Analiza związku przyczynowo – skutkowego.
- Plan zmiany.
- Test końcowy – poziom 1.
MODUŁ 2
- DMAIC: Faza MEASURE 2
- Statystyka opisowa.
- DMAIC: Faza ANALYZE
- Definiowanie głównych przyczyn problemu.
- Pogłębiona analiza przebiegu procesu – CED/5why/5W1H.
- Mapowanie procesu – VSM, Flow diagram.
- Analiza przepływu wartości – TOC.
- Analiza strumienia wartości: Muda-Mura-Muri.
- Charakterystyka populacji: Statystyki.
- Charakterystyka populacji: Rozkłady.
- Charakterystyka populacji: Przedziały ufności.
- Wnioskowanie: Hipotezy.
- Wnioskowanie: Analiza wariancji.
- Wnioskowanie: Analiza zależności regresji i korelacji.
- Weryfikowanie głównych przyczyn.
- Lista kontrolna fazy Analyze.
MODUŁ 3
- DMAIC: Faza IMPROVE
- Generowanie rozwiązań.
- Skrzynka narzędziowa Problem Solving/Problem Improvement.
- Stosowane praktyki LEAN Tools: JiT/ Poka Yoke/ OPF.
- Planowanie działań w oparciu o wyniki FMEA.
- Wybór rozwiązań – metoda podejmowania decyzji PDPC.
- Plan wdrożenia – zarządzanie projektami.
- Pola sił.
- Planowanie eksperymentów – DOE.
- Lista kontrolna fazy Improve.
- DMAIC: Faza CONTROL
- Standaryzacja procesu – SOP.
- Monitorowanie procesu – SPC.
- Przekazywanie odpowiedzialności – RACI.
- Analiza ryzyka i krytycznych elementów procesu FMEA.
- Plan kontroli procesu – CPP.
- Lista kontrolna fazy Control
- Test wiedzy poziom 2 – A2.
OPCJA: OBRONA PRACY – CERTYFIKACJA TYTULARNA (fakultatywnie)
Praca własna nad dokończeniem projektu. Przejście testu wiedzy oraz przesłanie dokumentacji zakończonego projektu do prowadzącego i obrona projektu w formie zdalnej. Szczegóły u tutora.
UWAGI ORGANIZACYJNE
Podczas treningów oraz w przedstawianych zestawach ćwiczeń wykorzystujemy pliki Excel wraz z rozbudowanym nakładkami wspomagającymi analizę statystyczną (dodatki bezpłatne oraz trial), możemy również wykorzystywać dedykowane oprogramowanie Minitab, Statistica etc. Wiadomym jest, że wskazane jest posiadanie dostępu do sieci oraz posiadanie przeglądarki internetowej.
OPIS SZKOLENIA I CEL
Przedmiotem szkolenia jest nabycie praktycznej umiejętności stosowania połączonej metodyki Lean Thinking oraz Six Sigma w organizacji. Szkolenie przygotowuje kandydatów do pełnienia funkcji Lidera Lean Six Sigma, mającego za zadanie nadzór nad zdefiniowaniem obszarów stosowania podejścia LSS. Podczas szkolenia przekazana zostanie wiedza niezbędna do efektywnego prowadzenia projektów Lean Six Sigma na poziomie Green Belt – wykorzystując podejście DMAIC.
Celem szkolenia jest zapoznanie wyselekcjonowanej grupy pracowników z programem Lean Six Sigma oraz przygotowanie ich do samodzielnego wdrażania i stosowania metodyki DMAIC przy rozwiązywaniu problemów. Szkolenie pozwala zdobyć wiedzę oraz nabyć umiejętności niezbędnych do prowadzenia projektów Six Sigma na poziomie Green Belt.
KONSULTACJE SZKOLENIOWE/PROJEKTOWE – PERFORMANCE COACHING – definicja
Skierowany jest do pracowników, którzy są rozliczani ze skuteczności działań, realizacji planów
oraz z osiąganych rezultatów. Celem jest rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych niezbędnych do realizacji celów zawodowych. Performance coaching obejmuje aspekt mentalnego przygotowania do realizacji zadań. Może dotyczyć pracy nad problemem utrudniającym działanie i realizację zadań. Pomaga przeanalizować sytuację, wskazać szanse i zagrożenia, wypracować optymalne rozwiązania. Proces coachingu w tym podejściu jest względnie ustrukturalizowany i ma charakter dyrektywny. Często sesje coachingowe są uzupełnieniem procesu rozwojowego rozpoczynającego się w sali szkoleniowej. W przypadku wdrażania nowych standardów pracy, koniecznie jest bowiem przeniesienie wiedzy i umiejętności zdobytej na szkoleniu do praktyki zawodowej. W podejściu tym ważna jest rola doświadczonego coach’a, który wskaże sposoby dostosowania wiedzy do potrzeb otoczenia biznesowego.
KIM SĄ GREEN BELTS (Zielone pasy) W STRUKTURZE LSS
GREEN BELTS (Zielone Pasy) to liderzy oraz członkowie zespołu, którzy wprowadzają do organizacji przyjęty model rozwiązywania problemów – metodykę DMAIC. Sprawnie posługują się metodyką DMAIC w rozwiązywaniu problemów organizacji. Pełnią kluczową rolę w realizacji projektów doskonalących oraz optymalizujących procesy organizacji, w pełnym spektrum funkcjonalnym firmy. W pracy swojej propagują postawę pracy w oparciu o liczby i fakty, unikają działania na zasadzie „jump to action”, zaplanowane zmiany opierają na podstawie przeprowadzonej analizy funkcjonowania procesów. Potrafią zdefiniować problemy funkcjonalne, dokonać zbudowania modelu biznesowego oraz określić poziom spełniania wymagań klienta przez proces. Działają z zespołem, blisko procesu, systematycznie i efektywnie usuwając przyczyny problemów w miejscu ich powstawania.
UCZESTNICY SZKOLENIA
- team liderzy, liderzy oraz pracownicy wszystkich działów funkcjonalnych organizacji,
- liderzy i członkowie zakładowych zespołów kaizen/lean,
- pełnomocnicy ds. ciągłego doskonalenia,
- liderzy i członkowie zespołów doskonalenia procesów,
- osoby funkcyjne zaangażowane w budowę kultury lean six sigma w organizacji.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKA
- Pozyskanie wiedzy niezbędnej do prowadzenia samodzielnych projektów Lean Six Sigma,
- praktyczna wiedza z poszczególnych narzędzi w fazach dmaic,
- poprawa wybranego wskaźnika już podczas szkolenia w wyniku zakończonego własnego projektu przy wsparciu prowadzącego,
- poznanie narzędzie poprawy jakości i redukcja kosztów poprzez uruchamianie projektów lean six sigma w organizacji,
- praktyczność w stosowaniu lean six sigma,
- wiedza przekazywana jest w sposób logiczny i zrozumiały dla uczestników szkoleń,
- poznanie skutecznych narzędzi analitycznych i statystycznych,
- prezentacja tworzona jest razem z uczestnikami skupiając ich uwagę na tym co dzieje się na zajęciach,
- prowadzenie równolegle do zdobywanej wiedzy projektów korzystając ze wsparcia trenera – formuła doradztwa,
- poznanie narzędzi six sigma na poziomie pozwalającym na implementację metody w zakładzie,
- nabycie umiejętności zastosowania narzędzi w podejściu dmaic,
- poznanie metod analizy danych i problemów,
- skuteczne wspieranie i nadzór nad pracą zespołów projektowych (wdrożeniowych) w ramach współpracy z liderami zmian (green/black belt six sigma),
- uczestnik kursu ma czasowy dostęp do materiału szkoleniowego wynikającego z obranej „ścieżki certyfikacji”,
- opracowane materiały multimedialne ułatwiają samodzielną pracę uczestnika kursu, zawierają każdorazowo komentarz prowadzącego do ich treści, ze szczegółowym wyjaśnianie celu i fazy stosowania kolejnych kroków,
- opracowane prezentacje multimedialne służą wzmocnieniu przekazu wiedzy,
- kompozycja materiałów jest opracowana w taki sposób aby uczestnik samodzielnie, we „własnym tempie” mógł zrealizować projekt zaliczeniowy,
- materiały zawierają dużą ilość komentarza wykładowcy, będący wartością dodaną do prezentowanej treści a wynikającą z wieloletniego doświadczenia prowadzącego,
- materiał on-line zawiera szereg zadań testowych mających wzmocnić budowane kompetencje uczestnika. po każdej logicznej części teoretycznej jest zalecony zestaw ćwiczeń, których realizacja służy utrwaleniu zdobytej w trakcie części teoretycznej wiedzy,
- podczas kursu uczestnicy część realizowanych zadań zobligowani będą wysłać do konsultacji dla prowadzącego, aby proces samokształcenia był monitorowany oraz aby uczestnik miał komfort „opieki” trenera,
- uczestnik ma dostęp do wielu przykładów praktycznego zastosowania poszczególnych elementów i kroków w praktyce,
WYMAGANIA PODSTAWOWE DO ZAJĘĆ ZDALNYCH
- komputer PC/Laptop etc.
- dostęp do internetu
- materiały będą opracowane w środowisku MS Office
- aplikacja TEAMS/ZOOM
- komunikacja TEAMS
- zadania projektowe (MS Office)
OGÓLNE ZASADY WYBORU PROJEKTU DLA GREEN BELT:
Kiedy rozpoczynasz przygodę z LSS bądź nie możesz dokonać wyboru, bądź masz bogactwo wyboru, bądź nie jesteś pewna/ pewien, że projekt, którym się zajmujesz będzie adekwatny do potrzeb, wówczas możesz dokonać wyboru obszaru doskonalenia podczas udziału w pierwszym module szkolenia. W pierwszym module szczegółowo omawiamy funkcjonowanie organizacji/ działu/ obszaru/ produktu/ usługi w firmie, definiujemy obszary istotne z punktu widzenia klienta (CTQ) lub biznesu (CTB), opracujemy metodę badania efektywności obszaru (VOP) i to w jakim stopniu skutecznie spełniamy wymagania klientów (VOP=?=VOC).
Dla tych uczestników, którzy są już zaangażowani w prace, projekt:
- powinien dotyczyć istotnego problemu,
- problem powinien być widoczny w istniejącym procesie, który można obserwować,
- szacunkowe oszczędności/koszty związane z problemem powinny być istotne z punktu widzenia organizacji (reguła B/C w czasie zdefiniowanym przez organizację).
CERTYFIKACJA TYTULARNA (OPCJA FAKULTATYWNA)
Certyfikat jest zgodny z wymaganiami standardu ISO 18404:2015 Quantitative methods in process improvement – Six Sigma; Competencies for key personnel and their organizations in relation to Six Sigma and Lean implementation
Szkolenie realizowane jest w modułach tematycznych, pomiędzy którymi uczestnicy mają czas na prace nad własnymi projektami. Każdy z uczestników szkolenia wybiera problem ze swojego otoczenia i pracuje na własnym projekcie, który ma ten problem rozwiązać. Jest to nieodłączny element szkolenia, po każdej przerobionej zdalnie sesji tematycznej, projekty uczestników są analizowane, sprawdzany jest poziom realizacji, poprawność stosowanych narzędzi i główne obszary do poprawy.
Warunkiem certyfikacji na poziomie Green Belt Lean Six Sigma jest zrealizowanie obu komponentów:
- TEORETYCZNY – przepracowanie zagadnień teoretycznych, które kończą się testem końcowym – uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- PRAKTYCZNY – praktycznie wypełniona karta projektowa, prowadzona metodyką DMAIC szczególnej ocenie podlegać będzie praktyczne zastosowanie metodyki w prowadzonych pracach.
Szkolenie może stanowić podstawę do rozpoczęcia kursu na poziomie 3 – LSS BLACK BELT CERTYFIKAT.